Verschillen tussen Nederland en Engeland

6 juni 2018 - Lincoln, Verenigd Koninkrijk

Hier is weer een nieuwe blog vanuit Engeland.

In mijn vorige blog vertelde ik dat ik een cursus moest doen en als ik die cursus haal dat ik dan de zorg in mag. Nou ik zou jullie even vertellen dat ik de cursus heb gehaald!!! Na een lange presentatie in het Engels waar ik het grootste deel niet van begreep en wat opdrachten heb gemaakt gingen we de praktijk in. We gingen leren hoe we iemand kon verplaatsen op een veilige manier voor jezelf en voor de client. Voor mij was het een makkie omdat ik alles al qua tilliften had geleerd op mijn oude stage: De schutse! Danjewel de Schutse :) Daarna moesten we vragen invullen en toen dat er op zat had ik de cursus voldaan! Dus nu mag ik eindelijk de zorg in.

Maar toch was ik wel benieuwd hoe ik begeleid zou worden in de zorg hier. Omdat de rest van de begeleiding hier heel anders is dan in Nederland. In Nederland is het veel meelopen en dan onder begeleiding ga je oefenen. Hier in Engeland is het observeren van collega's en daarna het direct doen. Ze verwachten als je goed meekijkt dat je het dan ook kan. Het is wel even wennen maar het is wel grappig om te zien dat je in een ander land, anders wordt begeleidt.

De eerste dag in zorg was echt raar. Mijn collega nam mij mee naar de badkamer waar de kinderen worden verschoond en deed alles voor. Toen ze klaar was dacht ik echt.. is dit alles? Ik had er veel meer van verwacht omdat ik er ook helemaal een cursus voor moet doen? Om voor jullie een duidelijk beeld te krijgen wat de zorg hier inhoudt: het is net een baby verschonen of een peuter proberen zindelijk te maken. Het enige verschil is dat je bij het verschonen van oudere kinderen niet de benen zomaar even omhoogt doet om te verschonen. Nee hierbij draai je de kinderen op de zij zodat je er beter bij komt en het ook minder zwaar voor jezelf is (In Nederland doe je dat ook bij ouderen mensen als je ze verschoont op bed)

Na dat allemaal gezien te hebben zou je denken dat je het zelf mag doen onder begeleiden maar dat had ik dus verkeerd gedacht. Ik mocht het doen zonder begeleiding. Heel apart omdat ze je het gewoon toevertrouwen dat je het kan zonder dat ze dat eigenlijk precies weten. Na het verschonen hebben ze nog wel gevraagd hoe het ging dus het is wel goed terug gekoppeld.

Wat vind ik van de verschillen qua begeleiding? En welke vind ik het fijnst om begeleidt te worden? Ik vind het grappig om te zien dat er verschilen zijn. Je merkt dat elke land zijn eigen stijl heeft en het is goed om mee te maken dat er verschillende begeleidingstijlen zijn. De begeleidingstijl uit Nederland vind ik fijner maar dat komt ik die gewend ben. Een voordeel van de begeleidingstijl uit Engeland is dat je erg zelfstandig wordt.

Wat staat er op de planning voor de volgende paar weken? Owen en mijn coach (nederland) komen hier langs in Lincoln. Daarnaast ga ik met mijn klas op schoolreisje en ook nog met een andere klas. Verder ben ik van plan om fish en chips te proeven en misschien ook wel een Engels ontbijt. Want dat moet je toch wel geprobeerd hebben als je hier in Engeland bent. En als laatst ga ik mijn schoolopdrachten afronden en natuurlijk genieten van mijn stage!

1. Sandra:
    Leuk om te lezen Lydia!
  2. Rocher Bakker:
    6 juni 2018
    Super duper verhaal! Trots op je
  3. Jantje:
    6 juni 2018
    Leuk om het allemaal te lezen, Lydia.
    Ja het Engelse ontbijt moet je geprobeerd hebben. Black pudding (bloedworst) vond ik best wel smaken. Witte bonen in tomatensaus. Saucijsjes en spek en eieren.
    Ben benieuwd wat je ervan vindt. Alvast smakelijk eten. En succes met je blogs
  4. Kristan:
    6 juni 2018
    Leuk verslag Lydia! Veel plezier met je Engels ontbijt (is superfijn!!) en sterkte met de fish en chips xD
  5. Anja Welleweerd.:
    7 juni 2018
    Leuk verhaal Lydia.
    Veel plezier in Engeland.