Mijn eerste stage dag

13 mei 2018 - Lincoln, Verenigd Koninkrijk

Het is weer tijd voor een blog. En dit is niet zomaar een blog. Deze blog gaat over mijn stage en daarvoor ben ik hier in Lincoln.

Ik loop stage op de st. Fransis School. Dit is niet zomaar een school maar dit is een school voor gehandicapte kinderen. Ze krijgen hier les op hun eigen niveau. Op de st. Fransis School zitten kinderen tussen de 2-20 jaar die lichamelijk en/of geestelijk een beperking hebben. Op de school zitten 120 leerlingen.

Ik loop stage met gehandicapte kinderen tussen de 4-6 jaar. De kinderen waar ik mee stage loop hebben allemaal iets anders. Voorbeelden wat ik tegenkom zijn: kinderen met zondevoeding, syndroom van down, beademing en nog allemaal andere beperkingen wat ik nu aan het ontdekken ben. De kinderen gaan ook naar een school en leren ook dingen maar dan op hun eigen niveau. Ze leren tellen, lezen, schrijven, vormen/kleuren/breedtes herkennen enz.  De klas bestaat uit 9 leerlingen en 4 collega's. Niet alle kinderen zijn er elke dag maar de meestel wel. dus het is  2 op 1 begeleiding. Maar dat is ook wel nodig omdat je les moet geven op verschillende niveaus en je hebt natuurlijke ook verzorgende taken bij de kinderen.

Mijn eerste dag met de eerste indrukken.

De eerste dag.. ik werd 's ochtends met de auto naar school gebracht en ik moest mij melden bij de receptie. De vrouw van de receptie was meteen heel erg enthousiast en belde naar de persoon die mij zou ophalen. Toen werd ik naar mijn lokaal gebracht en toen werd ik vriendelijk ontvangen door mijn collega's.  Ze vonden het erg leuk dat ik er was en ze zeiden dat ik eerst rustig mocht observeren en de kinderen kon leren kennen. De kinderen vonden het heel bijzonder dat er een nieuwe 'juf' was en wouden allemaal toch stiekem aandacht ook al waren ze een beetje bang. De eerste dag was een chaotisch dag maar mijn collega's zeiden dat het altijd zo was omdat de kinderen tussen de les door gingen zwemmen. Verder de dag: het was vooral veel zingen. Na de pauze was er een muziek activiteit. Het thema was Oceaan. Een vrouw ging op verschillende manieren dingen laten ervaren. Voorbeeld: vissen, octopus, water enz. Door muziek te maken door te luisteren of door middel van instrumenten leerde de kinderen de muziek ook ervaren. Mijn collega gebruikte ook veel voorwerpen zodat de kinderen konden voelen.

Wat viel mij op?

Het viel mij op dat alle kinderen als ze gaan zitten vast worden gezet met een riempje. Dat is zo omdat anders de kinderen niet blijven zitten en zo weglopen en zo kun je de kinderen niet normaal les geven. Verder vond ik dat er heel veel prikkels in het lokaal waren. overal waar je kijkt hangt er iets aan de muur. Voor sommige kinderen kan het te overprikkeld zijn. En wat mij als laatste opvalt is dat de alle collega's zo VRIENDELIJK en ENTHOUSIAST zijn. Er wordt wel 30x op een dag gevraagd hoe het met mij gaat en ze hebben altijid een lach op hun gezicht. Als mijn collega's activiteiten met de kinderen doen springen ze nog net niet tegen het dak aan doordat ze zo enthousiast zijn. Zo geweldig om te zien dat ze zo de kinderen stimuleren.

De eerste stage dag was geweldig!